Obyvatele velkoměst čekají změny. Auta vymění za udržitelnější způsoby dopravy |
Středa, 02. září 2020 19:47 |
Půvab Praze upřít nelze, ale stejně jako jiná velkoměsta ji dlouhodobě vysoce zatěžuje automobilová doprava. Kompetentní osoby se bohužel otázkou ekologie příliš intenzivně nezabývají a přísné evropské limity pro znečištění oxidem dusičitým dokonce zákonodárci odsunuli na rok 2015, tedy o pět let později, než vešly v platnost… Ani v současné době však naměřené hodnoty nevypovídají o výrazném zlepšení, emisní limity dodržovány nejsou a odborné studie navíc prokázaly, že se na zdraví může podepsat i povolená míra znečištění. Znečištěné ovzduší se podepisuje zdraví obyvatelZnečištění ovzduší je globální problém většiny velkých měst a situaci zhoršují automobilky, které si z emisní legislativy vrásky nedělají a vyrábí vozy produkující mnohonásobně větší množství oxidů dusíku. Lidem, kteří jsou zplodinám vystavováni v bezprostřední blízkosti a pohybují se v takto znečištěném prostředí pravidelně, v delším časovém horizontu hrozí onemocnění dýchacích cest a kardiovaskulární soustavy. Průkopnický Stockholm udělal radikální řezPředstavitelé Prahy si mohou vzít příklad ze světových velkoměst, která berou otázku kvality ovzduší vážně a již v minulosti přijala efektivní opatření k nápravě. Inspirací může být například Stockholm, kde po zavedení jednorázového poplatku při vjezdu do centra města emise klesly takřka ze dne na den o téměř 10 %. Díky zodpovědnému přístupu Švédů se doprava snížila o 20-25 % a současně se o třetinu zkrátila průměrná cestovní doba.
Auta na ústupu, nahradí je MHD a kolaNejnovější výzkumy ukazují, že se v průběhu dekády k podobným opatření rozhodnou i mnohá další velkoměsta. Dle serveru cnbc.com klesne intenzita dopravy v globálních centrech o 10 %. Vychází z analýzy agentury Kantar, která oslovila přes 20 tisíc lidí z 31 měst v rámci celého světa. Výsledky ukazují, že k ekologičtějšímu způsobu cestování inklinuje především mladší generace. Její zástupci si tolik nezakládají na vlastnictví auta a preferují jízdu v MHD, cyklistiku a pěší chůzi. Zda se Pražané vydají stejným směrem, ukáže až čas. Komerční článek (ewe) |